Zhoršovanie bezpečnostného prostredia nemôže zostať bez odozvy

Autor: Ivan Máčovský | 23.11.2015 o 12:03 | Karma článku: 7,06 | Prečítané:  1346x

Vojnový konflikt na Blízkom východe, situácia na východe Ukrajiny, nelegálna migrácia a posledné krvavé teroristické útoky v Paríži nám jasne signalizujú, aká je dôležitá obranyschopnosť krajiny a zaručenie bezpečnosti občanov.

Nežijeme však v izolovanom svete. Teroristické útoky v Paríži sú nielen útoky na nevinných ľudí v metropole Francúzska, ale  sú to tiež útoky na základné hodnoty demokracie, slobody a  práva, na ktorých sú členské krajiny EÚ a teda aj Slovenská republika založené. Tieto útoky, ale aj celkové zhoršovanie bezpečnostného prostredia nemôžu zostať bez odozvy.

Boj proti terorizmu a extrémizmu, eliminácia hrozby šírenia zbraní hromadného ničenia a ďalších hrozieb si vyžadujú komplexný prístup. Potrebujeme mať pripravené vojenské prostriedky aby politici mohli v prípade potreby rozhodnúť o ich použití, potrebujeme mať zákony, ktoré umožnia politikom pružne reagovať na nepredvídateľné situácie.

Slovenskej republike vyplývajú z členstva v EÚ a NATO v oblasti obrany a bezpečnosti záväzky, ktoré musíme, ak chceme zostať spoľahlivým a dôveryhodným spojencom,  rešpektovať.

Čo sa týka nášho členstva v NATO, článok 5 Severoatlantickej zmluvy  hovorí, že akýkoľvek útok proti jednému alebo viacerým členským štátom sa bude považovať za útok proti všetkým. V prípade útoku každá zmluvná strana uplatní právo na obranu podľa článku 51 Charty OSN, a pomôže napadnutej strane.

Pokiaľ ide o naše členstvo v EÚ, článok 42 Lisabonskej zmluvy hovorí, že v  prípade, že sa členský štát stane na svojom území obeťou ozbrojenej agresie, ostatné členské štáty sú povinné mu poskytnúť pomoc a podporu všetkými dostupnými prostriedkami, v súlade s článkom 51 Charty OSN.

Poďme sa teda pozrieť na naše ambície a reálne dostupné prostriedky, ktorými Slovensko disponuje a ktoré v súlade so záväzkami a v  prípade potreby môže poskytnúť do operácií domáceho alebo medzinárodného krízového manažmentu.

Stále platná Obranná stratégia SR schválená NR SR 23. Septembra 2005 v článku 25 hovorí, že ďalší postup reformy ozbrojených síl vytvorí podmienky na to, aby príslušné ústavné orgány Slovenskej republiky mohli v závislosti od reálnej situácie rozhodnúť o ich použití:

  • v plnom rozsahu v operáciách vysokej intenzity na obranu Slovenskej republiky vrátane uskutočnenia mobilizácie,
  • vo veľmi veľkom rozsahu jednorazovo poskytnutým príspevkom až do veľkosti brigádnej skupiny pozemných síl a určených prvkov bojovej podpory a bojového zabezpečenia v spojeneckých operáciách vysokej intenzity pri kolektívnej obrane spojencov v NATO,
  • vo veľkom rozsahu jednorazovo poskytnutým príspevkom vo veľkosti prápornej skupiny pozemných síl a určených prvkov bojovej podpory a bojového zabezpečenia v mnohonárodných spoločných operáciách vedených bez geografického obmedzenia pod vedením NATO,
  • v strednom rozsahu poskytnutím a udržiavaním príspevku vo veľkosti mechanizovaného práporu pozemných síl alebo jeho nákladového ekvivalentu v mnohonárodných operáciách na podporu mieru pod vedením NATO alebo EÚ,
  • v malom rozsahu v operáciách na podporu mieru a humanitárnych operáciách pod vedením OSN, EÚ alebo medzinárodnej koalície dlhodobo udržiavaným príspevkom vo veľkosti roty pozemných síl alebo jej nákladového ekvivalentu.

Z obrannej stratégie, i keď zastaranej ale stále platnej, je teda zrejmé, že jadrom výstavby našej armády by mala byť brigádna skupina pozemných síl s určenými prvkami bojovej podpory a bojového zabezpečenia. Aká je ale realita? Je treba povedať, že v oblasti vojenského spravodajstva, ženijných, RCHBO spôsobilostiach, postupnej modernizácii špeciálnych síl a kapacít logistiky sa v poslednom období dosiahol viditeľný pokrok. 

Modernizácia bojových jednotiek, teda mechanizovaných práporov pozemných síl však nepokračuje podľa plánov. K dispozícii je jedna certifikovaná práporová skupina pozemných síl postavená na zastaraných BVP1. Ďalšie štyri mechanizované prápory sú postavené taktiež na starých BVP1 a BVP2. Zastaranosť techniky má dopad aj na veľmi nízku mieru interoperability, ktorou sa vyznačujú všetky mechanizované prápory. Naše letectvo stále čaká na obmenu hlavnej výzbroje a techniky, vrátane tak potrebných RL prostriedkov krátkeho a stredného dosahu. Ako teda ďalej?  

Potrebujeme novú obrannú stratégiu Slovenskej republiky. Kľúčové je, aby naše stratégie a plány boli aktuálne a harmonizované so stratégiami a plánmi spojencov v pravidelných intervaloch.

Na naplnenie úloh obrany štátu vlastnými silami alebo so spojencami v rámci kolektívnej obrany je nevyhnutné pokračovať v udržiavaní a rozvoji jedného balíka flexibilných a zdrojovo dosiahnuteľných obranných spôsobilostí so zodpovedajúcim systémom velenia a riadenia, kompatibilný so štruktúrami spojeneckých síl NATO. Rozvoj síl a spôsobilostí predurčených pre kolektívnu obranu podľa článku 5 Severoatlantickej zmluvy sa musí stať jadrom ďalšej kvantitatívnej a kvalitatívnej transformácie našich ozbrojených síl. Tu platí, že čo je nasaditeľné vonku, je použiteľné doma.

Pre plnenie domácich úloh a medzinárodných záväzkov je modernizácia, špecializácia a unifikácia našich ozbrojených síl je zásadná. Prioritou ďalšieho rozvoja ozbrojených síl, aj v kontexte naplňovania našich záväzkov, musí byť modernizácia jednotiek mechanizovanej brigády pozemných síl, vrátane jednotiek jej bojovej podpory a bojového zabezpečenia a pokračovanie v modernizácia letectva a systémov protivzdušnej obrany.

Zámery a ciele ďalšej výstavby našej armády však musia vychádzať z realistických koncepcií a zdrojovo zabezpečených dlhodobých rozvojových plánov, schválených na patričnej úrovni. V tejto oblasti je čo doháňať. Iba tak budeme mať jasnú predstavu, čo môžeme do spoločných operácií ponúknuť okamžite a s čím môže náš štát a s čím môžu naši spojenci a partneri rátať v budúcnosti.

Ivan Máčovský, vedúci pracovnej skupiny pre národnú obranu strany #SIEŤ

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Môže sa ľahko stať, že českú vládu povedie Slovák

Dôvody, pre ktoré by väčšina Čechov mala závidieť Slovákom ich politiku.

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe má za sebou prvú sezónu v najvyššej lige. Očakávali sme viac, ale nebolo to zlé, hovorí šéf tímu Ralph Denk.

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Vek 25 rokov je akoby 18 z minulosti.


Už ste čítali?